Elektrische fiets ombouwset

Fiets ombouwen tot elektrische fiets

Waarom fiets ombouwen naar elektrisch?

U wilt graag een duwtje in de rug: elektrisch fietsen. U heeft nog een goede fiets en bij aanschaf van een nieuwe elektrische fiets krijgt u er bij inruil nauwelijks tot niets voor terug. Uw fiets ombouwen naar elektrisch is het alternatief op een geheel nieuwe elektrische fiets, en vaak stukken voordeliger.

De elektrische fiets ombouwset onderdelen zijn dezelfde als die in veel nieuwe (A-merk) elektrische fietsen worden toegepast. Hetzelfde plezier en rijcomfort als een nieuwe elektrische fiets, met als verschil dat u uw eigen fiets ombouwt naar elektrisch, en de onderdelen dus niet direct bij productie op de fiets worden gemonteerd. Dat verschil merkt u in uw portemonnee; Een nieuwe (A-merk) elektrische fiets kost al snel 1800 euro of meer. Het ombouwen van uw fiets naar elektrisch is al mogelijk vanaf 575 euro.

Door het grote aanbod van jonge gebruikte gewone A-merk fietsen op bijvoorbeeld marktplaats kan het zelfs interessant zijn om een gewone fiets aan te schaffen en te voorzien van een elektrische ombouwset. Dit is vaak honderden euro's goedkoper dan een nieuwe elektrische fiets.

Het aanschaffen van een tweedehands elektrische fiets via marktplaats raden wij niet aan. Een accu is een slijtage artikel, de capaciteit zal na verloop van tijd afnemen, ook als de elektrische fiets weinig is gebruikt. De technische levensduur van een accu bedraagt circa 3 jaar (richtlijn Consumentenbond). De aanschaf van een nieuwe vervangende accu kan flink oplopen; een nieuwe accu van bijv. Gazelle of Sparta bedraagt al snel 400 Euro. Bij de ombouwsets leveren wij altijd kwalitatief hoogwaardige onderdelen en uiteraard een nieuwe verse accu. Hierdoor kunt u bij aanschaf van een elektrische fiets ombouwset jaren genieten zonder onverwachte kosten.

Motor in het voor of achterwiel

Voordat u de fiets gaat ombouwen naar elektrisch moet u een keuze maken voor voorwiel of achterwiel aandrijving. Ondanks dat de meningen onder de experts nogal uiteenlopen hebben de meeste elektrische fietsen aandrijving in het voorwiel.

Door de motor in het voorwiel te plaatsen is er een ideale gewichtsverdeling. De motor in het voorwiel, de fietser in het midden en de accu en bagage achter. Deze gewichtsverdeling zal het comfort van de elektrische fiets vergroten.

Bij de fiets ombouwen naar elektrisch is het plaatsen van de aandrijving in het voorwiel vrij eenvoudig, zeker in vergelijk met het plaatsen van de aandrijving in het achterwiel. Wanneer de aandrijving van de elektrische fiets ombouwset in het achterwiel geplaatst wordt, zal de ketting, derailleur (versnelling) en de achterrem moeten worden gedemonteerd en het tandwiel pakket zal moeten worden overgezet. Bij montage in het voorwiel moeten twee moeren worden losgedraaid en de klus is geklaard. Wij adviseren dan ook om de ondersteuning in het voorwiel te plaatsen.

Motor in het voorwiel
+ Eenvoudige montage
+ Ideale gewichtsverdeling
+ Kan in combinatie met naaf versnelling
- Kan invloed hebben op het stuurgedrag

Motor in het achterwiel
+ Prettig in heuvelachtig gebied
- Stuur kan licht aan gaan voelen
- Achterkant is zwaarder om op te tillen
- Montage is lastiger
- Niet mogelijk in combinatie met naafversnellingen.
Zowel de voor- als achterwiel aandrijving kunnen wij in de elektrische fiets ombouwset leveren.

Fiets ombouwen naar elektrisch met V-brake of Rollerbrake

Voordat u de fiets gaat ombouwen naar elektrisch moet er gekeken worden naar het remsysteem op het voorwiel. De elektrische fiets ombouwsets zijn leverbaar in twee uitvoeringen, de V-brake en de Rollerbrake uitvoering.

V-brake

De V-brake elektrische fiets ombouwset is geschikt voor een velg (blokjes) rem, terugtraprem en schijfremmen. Bij het ombouwen van de fiets naar elektrisch kan het bestaande remsysteem worden overgezet op het nieuwe voorwiel met motor. De schijfrem kan worden overgezet op de nieuwe velg, hiervoor zitten speciale bevestigingspunten op de motor.


Roller-brake

De Rollerbrake elektrische fiets ombouwset is geschikt voor het rollerbrake remsysteem. Dit is de moderne variant van de vroegere trommelrem. De rollerbrake zit niet ingebouwd in de wielnaaf zoals de trommelrem, maar zit naast de wielnaaf gemonteerd.


Wel of niet zelf uw fiets ombouwen naar elektrisch

Het ombouwen van een fiets naar elektrisch is niet moeilijk wanneer u wat technische kennis en ervaring heeft. Binnen enkele uren heeft u de fiets omgebouwd naar elektrisch. Veel leveranciers van elektrische fiets ombouwsets vergelijken het ombouwen van een fiets naar elektrisch met het in elkaar zetten van een IKEA kast. Het grootste deel van de ombouw is hier ook mee te vergelijken, maar het lastigste deel is de montage van de trapsensor. Hiervoor dient de crank (trappers) worden verwijderd, wat een lastig werkje kan zijn.

De montage van de elektrische fiets ombouwset kunnen wij ook voor u verrichten. Hier rekenen wij 150 euro voor. Het ombouwen van de fiets naar elektrisch wordt door één van onze ervaren monteurs verricht en doormiddel van de kabel afwerkset is de fiets niet te onderscheiden van een nieuwe elektrische fiets.

Ombouwset afgestemd op uw fiets en wensen

Iedere fiets en fietser is anders, daarom hebben wij twee verschillende pakketten waarmee u uw fiets kunt ombouwen naar elektrisch, de Comfort en de Deluxe. De Comfort elektrische fiets ombouwset biedt een zeer scherpe prijs/kwaliteit verhouding. De Deluxe is voorzien van een digitaal LCD display, met daarop informatie zoals snelheid, afgelegde kilometers en tijd.
Weet u niet precies welke ombouwset het beste bij u past, kijk dan op onze ombouwset vergelijk pagina, waarop we de verschillen tussen beide ombouwsets nader toelichten.